Felak Suresi
Manası
De ki: Yaratilmislarin serrinden, karanlik çöktügü zaman gecenin
serrinden, dügümlere üfleyenlerin serrinden ve haset edenin, içindeki
hasedini disariya vurdugu vakit, serrinden; safak aydinliginin Rabbine
(Allâh'a) siginirim.
Ayette
geçen "Felak" kavramının anlamlarından biri sabahtır. Bir anlamı da
bütün yaratıklardır. Böylece varlık ve hayatın kendisinden geldiği
herşeyin kaynağına işaret edilmiştir. Nitekim En'am suresinde şöyle
denmiş:
"Tohumu ve
çekirdeği çatlatan Allah'tır. O ölüden diriyi ve diriden ölüyü çıkarır.
İşte Allah budur. Nasıl olur da bu gerçeği görmezlikten geliyorsunuz."
"Sabahı
açtıran O'dur. O gerçeği dinlenme zamanı, güneş ile aynı zaman ölçme
birimi yaptı. Bu, üstün iradeli ve herşeyi bilen Allah'ın
düzenlemesidir." (En'am 95-96)
Felak
kavramının anlamını sabah olarak kabul ettiğimizde sabahın Rabbine
sığınmış oluruz. Yani bizi kapalı ve gizli olan herşeyin şerrinden
aydınlıkla koruyan ve güvenceye alan Allah'a.
Felak'ın
anlamını yaratına olarak kabul ettiğimizde yaratıkların Rabbine sığınmış
oluruz. Yani bizi her tür yaratığın şerrinden koruyan Allah'a. Nitekim
bu anlam sonraki ayetle de uyum sağlamaktadır.
"Yarattığı şeylerin şerrinden: '
Yani genel
ve özel olarak O'nun tüm yaratıklarının şerrinden. Yaratıkların bazı
durumlarda birbirleriyle ilişkilerinde pek çok kötü yönleri vardır.
Başka durumda ise pek çok iyilikleri ve yararları vardır. Burada onların
kötülüklerinden Allah'a sığınılması, onların iyiliklerine gölge
düşürmemek içindir. Bu varlıkları yaratan Allah onların kötülüklerinin
değil, iyiliklerinin ortaya çıkacağı ortamları ve durumları oluşturmaya
onları bu şekilde yönlendirmeye de kadirdir!
Nas Suresi
Manası:
1. De ki: Siginirim ben insanlarin Rabbine,Manası:
2. Insanlarin Melikine (mutlak sahip ve hakimine),
3. Insanlarin Ilâhina.
4. O sinsi vesvesenin serrinden,
5. O ki insanlarin gögüslerine (kötü düsünceler)fisildar.
6. Gerek cinlerden,gerek insanlardan(olan bütün vesvesecilerin serrinden Allah'a siginirim!
Bu surede insanların Rabbine, hükümdarına ve
ilahına sığınılmaktadır. Şerrinden Allah'a sığınılan varlık ise cinlerin
ve insanların, insanoğlunun içine vesvese veren sinsi vesvesecilerin
kötülükleridir.
Rabb, hükümdar ve ilaha sığınılması yüce Allah'ın
genel olarak her kötülüğü özellikle sinsi vesvesecileri kötülüklerini
etkisiz kılan sıfatlarını zihnimizde canlandırmaktadır.
Çünkü Rabb terbiye eden, yetiştiren, yönlendiren,
koruyan ve himaye edendir. Hükümdar, sahip olan, hükmeden, istediği
şekilde kullanabilendir. İlah ise her şeyin üstünde olan, her şeyi
kontrolü ve otoritesi altına alandır. İşte bu sıfatlar, insanları
içlerine sızan kötülüklerden koruyacak sıfatlardır. Bu vesveseler gizli
oldukları için insanın nasıl kendisini koruyacağını bilemediği
kötülüklerdir.
Aslında yüce Allah, herşeyin Rabbi, her şeyin
hükümdarı ve herşeyin ilahıdır. Yalnız burada özellikle insanların
sözkonusu edilmeleri onların sığınma ve himayeye girme konumunda
kendilerini O'na yakın hissetmelerini temin etmek içindir.
Burada yüce Allah merhametinden dolayı
peygamberini ve O'nun ümmetini kendisine sığınmaya, kendisinin
himayesine girmeye yöneltmektedir. Bu sıfatlarının anlamlarını da
zihinlerinde canlandırarak Rabb, hükümdar ve ilahın yardımı olmadan
karşı koyamayacakları gizli, sinsi kötülüklerden kendisine sığınmalarını
istemektédir. Zira bu kötülükler hiç beklemedikleri anda kendilerine
yetişebilmekte ve farkında olmadan onları yakalayabilmektedir.